iNgiN beRsua!!

09 January 2012

mendidik untuk terdidik


Assalamu'alaikum Warahmatullahi wabarakatuh...

Jumaat lepas, saya berkesempatan untuk terlibat secara langsung dalam program 180 degree... alhamduliLLAH...program berjalan lancar walaupun banyak jugak ujian untuk "mujahidah" prog ini... heehee..

Jumaat:: seawal jam 9 pagi saya bergerak dari teratak dengan semangat mahu mengajar dan belajar... haruslah saya bersemangat kerana saya yakin setiap prog pasti ada bekalan untuk saya bawa pulang untuk saya bermuhasabah diri... sebelum berangkat, saya sempat meminta nasihat dan doa dari shbt baik saya dan pesanan dari seorg insan yang saya kagumi... untuk berhadapan dengan mad'u yang sedikit berbeza dengan mad'u sebelum ini, saya perlu mendidik hati agar selari dengan lidah.... pesan insan yang saya kagumi ni berbunyi::

"..if akak involved program mcm ni..akak anggap akak yg kurang..kene fikir yang kita pun mcm mereka, tak tahu lg pengakhiran hidup kita mcm mana..entah mrk lbh mulia di saat mati nnt..bila kite sentiasa fikir kita kurang..rasa perhambaan makin kuat, dengan Allah kita makin dekat..Allah akan permudahkan jalan kita dengan mereka.."

sambung beliau lagi:
golongan mcm ni tak suke dipandang sinis, atau diajar..ibaratnya kita ni mcm lah bagus sgt..mereka anti sgt if kita tunjuk mcm kita ni alim & lbh bagus dari mereka..

akak akan gunakan method style "gile2 + sempoi"..sbb mrk masih muda, darah msh hot kn..kene byk buat lawak..
raikan bakat mereka, biarpun mrk tak tahu solat..tak aplikasikan perkara wajib..contohnya if mrk tahu break dance, akak akn suruh mrk tunjukkan break dance tu mcm mane..
then akak puji mrk..

bila dah mcm tu, mrk akan rase nak rapat dgn kita, akn pk.."kakak ni cool la..x skema, mcm ak jgk

dah tengok dorg leyh gelak skali ngn kite..time tuh akak akn masuk jarum (membawa unsur2 dakwah), akn tunjukkan video2 org yg dulunya teruk tapi berubah..

huhu, yang penting jaga niat, baca doa banyak2 slom start tu ye..selamat berprogram, semoga usaha dipandangNYA ^_^ Aameen "

ni pesanan beliau... panjang..... tapi sedikit sebanyak membantu saya dalam menghadapi mad'u....

mahu cerita selanjutnya??? heehee... entry seterusnya k?? sekarang dah petang... jom siap2 untuk minum petang.. heehee

***BERSAMBUNG ***

No comments: