iNgiN beRsua!!

22 February 2012

Lafaz Yang Tersimpan~


Assalamu'alaikum WarahmatuLLAHi Wabarakatuh...

Dah lama sangat saya tak update blog ni... MashaALLAH.. senang hati saya sebab beberapa program dakwah sekaligus tarbiyah jiwa saya di bumi terchenta sarawak telah selesai... SubhanaLLAH, banyak sgt yang saya nak cerita... entry kali ni mungkin panjang sket kot.. heehee

Selesai program Perkampungan Menara Gading pada 30 Januari hingga 1 Februari lepas saya ditarbiyah dengan tarbiyah yang cukup hebat... Diajar tentang kebergantungan yang cukup tinggi pada ALLAH sehinggakan kerap kali terpacul dimulut saya, "mashaALLAH, mun ALLAH nak nolong sik gine2" quote kak Hamas suatu ketika dulu yang selalu membuat hati saya tersenyum... perjalanan prog ni semakin indah bilamana setiap langkah menguruskannya disokong, ditemani oleh 2 sahabat saya, Aisyah dan Adiba.... telatah 2 org ini sudah cukup membuatkan saya *tergisin* sehingga sekarang.... Menangis, Ketawa, mode *weng weng* saya, dua insan inilah yang melihat n mendengarnya... sungguh!! rindu sgt moment kita ber3.. heeheehee... moment *mahabbah*.. heehee...

Rasa syukur habisnya program PMGS 2012, ALLAH tambahkan lagi nikmatnya.. benarlah bulan cinta ini penuh barakah dariNYA.. bulan kelahiran kekasihNYA... istimewa,  sungguh menjadi umat sayyiduna RasuluLLAH.. nikmat2x... AlhamduLILLAH, pada 2 februari 2012, ba'da asar, saya telah mendapat tawaran untuk belajar balik.. setelah 8 bulan.. AlhamduLILLAH... Sarjana Muda Sains Teknologi Persekitaran.... Pilihan pertama ketika mengisi borang permohonan.... Haruslah saya bersyukur atas nikmat ini... dapat je keputusan permohonan tu, saya terus memeluk bonda saya yang pada waktu itu baru selesai solat asar... sebak hati saya tatkala bonda mengalirkan air mata ketika saya memeluknya... saya tahu, inilah berita yang beliau tunggu 5 bulan yang lalu tapi cuba untuk bonda sembunyikan kerana tidak mahu saya bersedih.. Ibu.. layaklah kedudukannya begitu tinggi dalam ISLAM... selesai memeluk n bersalam dengan bonda, saya terus mencari ayah terchenta... ayah saya cool,,, haha.. memang fitrah seorg ayah... sebak saya ketika menyalami tangan ayah.. tangan inilah yang berkerja untuk kami adik beradik... penuh urat... air mata saya *run-run*.. tak tertahan lagi... ALLAH... tempatkanlah ayah dan bonda saya ditempat yang mulia ya ALLAH.... Amiin ALLAHumma amiin...

******
tarbiyah jiwa saya diteruskan lagi pada PERKAMPUNGAN GENERASI INSAN SOLEHAH.. ALLAHu... saya diberi mandat untuk menjadi AJK Disiplin!! haahaa.. title yang sungguh mustahil pada saya asalnya klu dihadapan saya ada sahabat2 *perey* yang telatah mereka tak pernah sunyi & membuatkan hati saya ingin turut serta *berkhaol* bersama mereka... huhuhu.. itulah mereka.. sahabat2 saya... ada yang baru saya kenali tidak sampai 1 jam, tapi telah menjadi sahabat gelak dan tangis saya.. *kalau nak disebut nama sorg2 memang sgt panjanglah entry kali ini*... menjadi AJK Disiplin utk program PERGIS telah membawa saya kepada konsep marah kerana ALLAH... marah kerana mahabbah.. kasih - sayang terhadap adik2 di PERGIS hanya ALLAH yang mengetahuinya,,, sungguh melihat kesemua adik2 peserta yang bertitlekan MUSLIMAH, jiwa saya menjadi sebak... saya rasa punya tanggungjawab untuk membawa adik2 kepada konsep CINTA yang sebenar2nya... ALLAHU... banyak yang saya telah belajar dari mereka, banyak perkara yang menyebabkan saya berMUHASABAH tentang setiap perjalanan hidup saya bergelar seorang hamba, khalifah, da'ie, anak, adik, kakak, sahabat, pelajar... ALLAH, terimalah taubat kami...

cerita2 tarbiyah ini akan saya sambung pada entry seterusnya.. entry khas sempena hadirnya al Fadhil Ustaz Don Daniyal Don Biyajid di bumi terchenta sarawak... akan saya sertakan sedikit isi tausiyah berliau disini... maaf... masa agak terhad...  saya akan cuba utk *menyelepat* utk mendengar kembali isi tausiyah dan berkongsi disini.. =)

Sebelum saya mengakhirkan entry kali ni, saya ingin memanjatkan kesyukuran kepada Pemilik segala NIKMAT, atas setiap nikmat yang diberikan kepada saya.... AlhamduLILLAH wa SyukruLILLAH...
Terima kasih ALLAH kerana memberi saya sebuah keluarga yang sgt2 baik dan supportive... termasuk hari ini sudah hampir 2 bulan saya tidak duduk dirumah secara total... tapi mereka tak pernah menghalang... kerana mereka tahu saya kemana... terima kasih ALLAH...

Terima kasih ALLAH kerana mengurniakan saya sahabat baik yang sentiasa mendoakan setiap perjalanan saya, mendoakan kebaikan buat saya Credit to::beliau....

Terima kasih ALLAH kerana mengurniakan sahabat seperjuangan yang sgt supportive yang selalu membuat saya tersenyum... credit to:: cik adibah n cik aisyah::... anda berdua telah mewarnai hidup saya sepanjang 2 bulan ini... andalah senyuman saya, andalah air mata saya.. dengs, doakan kmk!! sahabat2 lain walau dimana antum berada,,,, doakan saya...

Terima kasih ya ALLAH kerana mengurniakan saya keluarga besar sepanjang beberapa bulan ini.. keluarga besar yang telah membawa saya kepada cinta... terima kasih ya ALLAH... moga saya menjadi hamba  yang sentiasa bersyukur... mohon ya ALLAH, jagalah mereka yang saya sayangi.... Jadikan kami hambaMU yang berkasih sayang bukan sahaja didunia, tetapi jugak diakhirat kelak.. Amiin.... (mohon amiin kan beramai2 k?) heehee...

Sekian....

Wallahu'alam...

7 comments:

naeimah ramli said...

amin ya ALLAH.. bestnya dengar bnyk ilmu uqu kutip.. besttt.. share lagi shbt..

asrar.huda said...

ada gik cta psl ustaz don ya ;) alhamdulillah, kamu berkesempatan mngutip mutiara2 ilmu ;p

womiok said...

Dush!! Siyes rindu sgt kt Uqu..
Sgt beruntung dpt jmpe Ustaz Don.. 4hb nanti ustaz Don akn bg ceramah pasal kiamat kt masjid taman perumahan kite tp pg 4hb tu da terbang ke Kuching.. huhu
Hampir mnitik air mata bc part uqu dpt smbubg blaja tu.. Tersentuh!! Hebat Uqu menyusun ayat.. :)

atiq said...

amiin ya Allah :) tahniah uqu !

Ana said...

=)

Anonymous said...

ya ALLAH uQuuuu. emosi baca entry tOk. tahniah uQu tukkk semuuuuuaaaaa ny !!! best Lahhhh dpt bez famLy, dpt iLmu, dpt sahabat, dpt rzki. semua yg tbaik dae ALLAH kn ! =]

mustRZ said...

amin.. best! :)