iNgiN beRsua!!

10 January 2012

sneezing mode!!


Assalamu'alaikum WarahmatuLLAHI wabarakatuh....
ketika menaip entry ini, saya tidak tahu sudah berapa kali saya bersin.... saya tertanya2, kenapa bersin begitu nikmat apabila dapat dikeluarkan sehinggakan teringat saya pada hadith RasuluLLAH yang menyatakan ALLAH menyukai orang yang bersin....

Tahukah anda bahawa......

~ Menurut Ibnu Qayyim, bersin dapat mengeluarkan wap dari dalam otak yang jika dibiarkan (tidak dimanfaatkan) akan berbahaya. (Kitab Zadul Ma’ad).

~Dalam Syarh Riyadhus Shalihin, Syekh Utsaimin mengutarakan, bersin dapat menggiatkan otak dan meringankan tubuh. Dan tambahan dari pengarang 'Aunul Ma'bud, bersin dapat menjernihkan rohani dan menguatkan fungsi indera manusia.

Haruslah kita bersyukur pada ALLAH setiap kali bersin dengan mengucapkan "HamdaLLAH"... patutla setiap kali bersin, rasa lega yang amat... Lihatlah segalanya dengan mata hatimu.... Tak da yang ALLAH jadikan kat muka bumi ni sia2..... jom refleksi diri... tgk balik surah Ar Rahman... 31 kali ayat

55:13
 


diulangkan...... "Maka nikmat TUHANmu yang manakah telah engkau dustakan??"

ALLAHu... moga kita semua jadi golongan yang tidak bermalas2an untuk mensyukuri nikmat yang ALLAH berikan.... =)....

2 comments:

atiq said...

mashaALLAH. patut la ni'mat setiap kali lps bersin :) ps tu kepala rs ringan sikit & hidung pn x rs tersumbat sgt. hebat ny ALLAH. subhanALLAH !

terima kasih share, uqu ;)

s. sakinah said...

wow! subhanaallah

:)

thanks for sharing, uqu